Operátor O2 dlouhodobě zprostředkovává státní příspěvek 200 Kč měsíčně na telekomunikační služby pro osoby se zdravotním znevýhodněním. Od ledna 2023 o tento příspěvek budou moci nově žádat i lidé s nízkými příjmy, tedy takoví, jejichž příjem za byl poslední 3 měsíce nižší než 2,15násobek životního minima. Navíc, od ledna půjde příspěvek uplatnit nejen na hlasové služby, ale i na internet.
V současné době se mnoho lidí potýká s dopady inflace a energetické krize. Skoro každý si hlídá své výdaje. Zvyšující se ceny základních komodit mohou zapříčinit, že pro mnoho lidí začnou být některé věci luxusem, který si nebudou moci dovolit. A nejvíce se to samozřejmě dotýká právě lidí s nízkými příjmy. Proto je rozšíření státního příspěvku na telekomunikační služby nově i pro tuto skupinu obyvatel krokem, jak lidem v tomto náročném období trochu pomoci a odlehčit rozpočet.

Příspěvek bude možné od začátku ledna čerpat na mobilní služby, pevné linky a internetové připojení. Noví zákazníci, kteří chtějí přejít k O2, tak mohou vybírat z široké palety tarifů. Například tarif Free+ Start s neomezeným voláním a SMS do sítě O2 a 500 MB dat vyjde s příspěvkem 200 Kč na pouhých 49 Kč měsíčně.
Kdo má na státní příspěvek nárok a jak ho doložit?
Toto zvýhodnění je určeno pro osoby zdravotně postižené s průkazem ZTP, osoby závislé na pomoci jiných lidí či opatrovníky. Nově ale také pro osoby s nízkými příjmy.
- Příspěvek pro držitele průkazu ZTP/P, průkazu ZTP z důvodu úplné nebo praktické hluchoty (průkaz s piktogramem přeškrtnutého ucha), průkazu ZTP (bez piktogramu přeškrtnutého ucha) s doložením lékařské zprávy o oboustranné praktické hluchotě, kde se rozumí celková ztráta sluchu o 85 % a více dle Fowlera, nebo více než 70 dB, dále osobu závislou na pomoci jiné fyzické osoby se stupněm závislosti II., III., IV. (rozhodnutí o příspěvku na péči). V těchto případech je nutné doložit příslušné doklady a rozhodnutí.
- Příspěvek pro osoby s nízkými příjmy, tj. příjmy, které za poslední čtvrtletí nedosahovaly 2,15násobek životního minima získává zákazník, který přinese formulář čestného prohlášení fyzické osoby. Ten bude v nejbližších dnech zveřejněn na stránkách Českého telekomunikačního úřadu.
Jak o něj zažádat?
Nejlépe osobně na pobočce v provozní době O2 ZTP linky (tedy od pondělí do pátku od 8 do 18 hodin, o víkendech a svátcích pak od 8 do 16:30 hodin). Tak je možné ihned ověřit oprávněnost žádosti a to, zda není příspěvek již čerpán někde jinde. Zákazník ho totiž může uplatnit jen u jednoho operátora. Pokud je vše v pořádku, je možné příspěvek ihned navést na vybranou službu. Žádost jde zaslat i poštou. Tam se ale vše prodlužuje o doručovací lhůtu a je nutné doložit ověřené kopie všech potřebných dokumentů.
Čerpat příspěvek jde každý měsíc, a to na služby mobilního i pevného volání nebo internetu, včetně předplacených karet. Pro stávající zákazníky, kteří 200korunový příspěvek čerpali do teď, se nic nemění.