Tech Neck: Nemoc IT specialistů. Víte, jak jí předcházet?

Tech Neck: Nemoc IT specialistů. Víte, jak jí předcházet?

Tech Neck: Nemoc IT specialistů. Víte, jak jí předcházet?

Člověk pracující v kanceláři stráví za počítačem průměrně 1700 hodin ročně, tedy v přepočtu 5 hodin denně. A to každý den, víkendy či svátky nevyjímaje. IT specialisté pak mnohdy před obrazovkou počítače stráví drtivou většinu pracovní doby. Asi není překvapením, že se tenhle styl práce propisuje do zdraví.

Mimochodem, s těmito časy přišla studie optické společnosti Optegra, která se zaměřila na britské občany. Nedá se předpokládat, že by se hodnoty v Česku výrazně lišily. Když k tomu připočteme ještě časy strávené u displejů mobilů, tabletů, televizí či jiných zařízení, zjistíme, že sledováním displeje strávíme velkou část bdělé části dne.

Strašidelné, že? A co teprve, když si člověk naplno uvědomí, co to v dlouhodobém horizontu dělá se stavbou jeho těla a kvalitou zraku. Ale nepředbíhejme…

TOP 5 profesí, které se podle britské studie během dne dívají do obrazovky nejdéle:
1. Inženýr – 18 hodin a 40 minut
2. IT specialista – 18 hodin a 30 minut
3. Účetní – 13 hodin a 20 minut
4. Učitel – 12 hodin a 27 minut
5. Admin – 9 hodin a 28 minut

Držení těla: Nejvíce trpí krk a záda

Podle britské vládní agentury The Health and Safety Executive (HSE) jenom ve Velké Británii v roce 2020/21 trpělo muskuloskeletálními poruchami souvisejícími s prací 470 000 pracovníků. Míra prevalence hovořila o 1 420 postižených na každých 100 000 pracovníků. Podle studie převažovaly problémy s horními končetinami nebo krkem (212 000) a v těsném závěsu byly bolesti zad (182 000).

Mezi nejčastější problémy spojené s trávením pracovní doby za počítačem patří právě tzv. Tech Neck, případně Text Neck. Toto zvláštně znějící spojení popisuje bolest, kterou pociťujete, když je vaše krční páteř nakloněna příliš dlouho ve špatné poloze. Tedy typicky tak, když se skláníte, případně nakláníte ke špatně umístěnému monitoru. Bradu máte přilepenou ke krku (třeba právě tak jako teď), svaly na zadní části krku jsou přetěžované a vzniká svalové napětí.

Takové držení krční páteře je pro nás nepřirozené a způsobuje nepříjemnou bolest, ať už hlavy, zad, nebo třeba hrudníku. A co hůř: Po čase se tělo s touto původně nepřirozenou polohou sice vyrovná, nicméně tím, že dojde ke svalové nerovnováze v jiných částech těla. Vzniká tak něco, co někteří terapeuti označují za „počítačový předkus“, tedy už trvalé předsazení hlavy a vznik nevzhledného hrbolku na šíji, a bolesti se mohou rozšířit třeba i do hrudní nebo bederní oblasti. 

Důvodem stoupajícího počtu lidí s Tech Neckem je nejen více času stráveného za obrazovkou, hrbením se nad mobilními telefony, ale také častá práce z domova. Právě tam totiž mnozí z nás nemají optimální pracovní rozložení, které by mohlo nesprávnému držení těla zabránit.

3 tipy, jak předcházet Tech Necku

Spoiler: Bez vaší aktivní účasti to nepůjde. Odbourat alespoň částečně Tech Neck stojí čas, námahu a sebekontrolu. Někteří odborníci dokonce (trochu demotivačně) zmiňují, že na návrat do rovnováhy je potřeba minimálně stejně času, než který člověk stráví u počítače.

  • Cvičení – Pravidelným cvičením dokážete své krční páteři pomoct vyrovnat se s nadměrnou zátěží. Zkuste tyto 3 jednoduché cviky:
  • Přestávky – Dělejte si při práci přestávky. Tím nemáme na mysli, že si místo práce otevřete na mobilu Twitter. Potřebujete pauzu od jakéhokoliv displeje.

Podle výzkumu jsou přestávky velmi prospěšné v prevenci a zmírnění bolestí krku a páteře. Dejte svalům šanci odpočinout si a snížit napětí v krku. Americký úřad pro bezpečnost a ochranu zdraví při práci (OSHA) doporučuje několik krátkých přestávek na odpočinek v průběhu dne. Než si na pravidelné pauzy zvyknete, nastavte si upozornění, abyste svůj čas bez obrazovky nevynechali.

  • Ergonomie – Efektivní rozmístění vaší pracovní plochy vám nejenom usnadní práci, ale zároveň pomůže k lepšímu držení vašeho těla. Ta správná ergonomie pomáhá předcházet a zmírňovat projevy tzv. Tech Necku.
    Zkuste si pracovní plochu uspořádat podle tohoto doporučení:

Digital Eye Strain: Když trpí i oči

Čas strávený za displejem neovlivňuje špatným způsobem jenom naše držení těla, ale také náš zrak. Konkrétně se mluví o digitální námaze očí (Digital Eye Strain), tedy o fyzickém nepohodlí, které vaše oči pociťují už po dvou nebo více hodinách před digitální obrazovkou.

Příznaky Digital Eye Strain:

  • rozmazané vidění
  • pálení očí
  • bolesti hlavy
  • narušený spánek

Proč se vlastně oči při dívání se do digitálních obrazovek namáhají? Může za to modré světlo. Právě tento druh záření vyzařují zejména naše digitální obrazovky.

Modré světlo obsahuje více energie než světlo teplých barev a je známé jaké vysoce energicky vizuální (zkratka v anglickém jazyku HEV). Hojnost modrého světla zvyšuje bdělost (ideální do prostor, kde tráví svoji službu lidé na pohotovosti, ať už technické, nebo zdravotní). Pokud to ale s modrým světlem přeháníme, můžou vzniknout potíže se spánkovou aktivitou.

Bohužel na rozdíl od UV světla lidské oči modré světlo špatně filtrují. Nedávné studie naznačují, že modré světlo může přispívat k poškození sítnice a makulární degeneraci – nevratné ztrátě zraku. Výzkum na toto téma teprve začíná, ale první známky poukazují na souvislost mezi dlouhodobou expozicí a vážnými následky.

Jak ulevit očím od modrého světla

  • Dopřejte očím pauzu: Zkuste dodržovat pravidlo 20-20-6. Každých 20 minut si dejte 20sekundovou přestávku a dívejte se na něco, co je vzdálené alespoň 6 metrů.
  • Častěji mrkejte: Zírání do obrazovky snižuje četnost mrkání, což způsobuje suchost očí. Proto si mrkání zvědomte.  
  • Zvyšte vzdálenost: Jako děti vás rodiče upozorňovali, ať nesedíte tak blízko u obrazovky a měli pravdu. Pokud možno, odstup prodlužte.
  • S večerními hodinami snižte u svých zařízené jas: Vyzkoušejte například aplikaci F.lux, která barvu displeje počítače přizpůsobuje části dne. Anebo je nejlépe vůbec nepoužívejte.

Prevence je základ. Nejen pro bezpečí vašich zad a očí

Jak už zaznělo výš: Cesta zpátky ke zdravým zádům a bystrým očím je mnohdy dlouhá, náročná a ne vždy 100% úspěšná. Proto vsaďte na prevenci: Ergonomické pracoviště (a zároveň dodržování jeho správného užívání), ergonomický hardware (vaše ruce vám za ergonomickou myšku nebo klávesnici časem poděkují), brýle s modrým filtrem, ale i častější pohyb. To je cesta k lepší formě.

Ostatně, IT specialista, který není ve formě, ale unavený z dlouhého sledování displeje, ve výsledku ohrožuje nejen svoje zdraví, ale i kondici vaší firmy. Ať už menší efektivitou, nebo větší pravděpodobností toho, že mu systémem proklouzne třeba hackerská myška. Vždyť právě lidská chyba, opomenutí, jsou nejčastější příčinou útoků ve firmách. Ostatně, nedávno se o tom rozpovídal Radek Šichtanc: Radek Šichtanc: Nejslabším místem IT bezpečnosti je a bude člověk. I ten opravdu zkušený.

Ohodnoťte tento příspěvek!
[Celkem: 0 Průměrně: 0]
Související článek Chytrá a bezpečná kancelář: Pomůže vám O2 Security i šikovný Smart box
Kam pokračovat? Mohlo by vás zajímat
VŠECHNY
Nahoru