Od místních – Dá se říct, že jsme nejkomplexnější farmářské trhy on-line.

I když víte, že na farmě za kopcem mají to nejlahodnější mléko v okolí, a pekař v sousedním městě peče mistrovské rohlíky, je to prostě trochu z ruky? Díky webu odmistnich.cz lidé v Moravskoslezském kraji nemusejí za nákupy dál než k domovním dveřím nebo vrátkům. Jak to funguje, a jak celý nápad vlastně vznikl, jsme se zeptali pana Josefa Halamíka.

Jak už napovídá název, na Vašem webu si zákazníci můžou objednat produkty místních farmářů od pečiva přes maso, mléčné výrobky až po speciality. Jak tenhle nápad vlastně vznikl?

K farmářským produktům nás zhruba před čtyřmi lety paradoxně přivedl vývoj mobilní aplikace. Zkoušeli jsme vymyslet šikovnou aplikaci, která by lidem usnadnila všechno kolem plánování domácí přípravy jídla (hmmm.cool). Takový plánovač na sedm dní, kam si naklikáte, co byste chtěli vařit, a dostanete plán na nákup jednotlivých surovin, přehled kalorií apod.. S vylepšováním jsme ale nezůstali jen u aplikace, videoreceptů a nejrůznějších tipů. Potraviny jsme lidem začali i na objednávku dovážet.

Od samého začátku nám vadilo množství obalů, které za tím vším zůstávaly. Hledali jsme cestu, jak to změnit, až jsme se pustili do bezobalového prodeje. Tam, kde to jenom trochu šlo, jsme přešli na ekologičtější typy obalů. Pečivo jsme například dodávali lidem v textilních sáčcích, mléko a sýry ve skle.

To zní úžasně. To znamená, že když vám dal zákazník plátěnou tašku, dostal do ní chleba a rohlíky, a pak ji zase vypranou nachystal?

Naopak – my jsme všechny ty obaly prali a čistili sami. A právě proto nás dost výrazně zasáhl covid. V nastalé situaci už tohle zacházení s obaly nebylo z logických důvodů možné. Museli jsme co nejdřív najít jinou cestu. Navíc ne všechny potraviny je možné prodávat bezobalově.

Bylo hodně složité si s tím poradit?

Bylo to nové. Ta situace nakonec ale vytvořila daleko větší poptávku po rozvozu potravin domů, než byla dřív. Předtím, i když to bylo třeba náročné, si lidi ty nákupy u farmářů postupně objeli, i když na jedné farmě dostali pár druhů sýra, a pro maso nebo vajíčka museli třeba zase jinam. Navíc se konaly farmářské trhy, kam si leckdo dojel. To všechno najednou nebylo možné. A k tomu farmáři potřebovali samozřejmě odbyt pro svoje zboží. Takže vznikl web Odmistnich.cz. Tím se to krásně propojilo.

Co je na téhle věci nejtěžší?

Dostat k zákazníkovi informaci, že jsme tu pro ně jsme. Produkty, které prodáváme, jsou samy o sobě natolik dobré, že když je jednou ochutnáte, už se vám úplně nechce kupovat běžnou produkci. Ale ta první cesta k zákazníkovi, v tom nám hodně pomáhají sociální sítě, jsme dost aktivní třeba na Facebooku a Instagramu. Koneckonců, jsme IT firma a jako vývojáři máme s technologiemi už nějaké zkušenosti, takže jsme je jen zúročili k propagaci dobré věci. Což výsledky práce místních farmářů určitě jsou.

A pro objednávky a distribuci je v dnešní situaci on-line prostředí klíčové. Ty věci, které prodáváme, jsou přírodní, a eko, bio atd., ale bez technologií by se k lidem jen těžko dostávaly.

 

Kde všude si můžou vaše dobroty zákazníci objednat?

Dá se říct, že zavážíme od Rožnova až po Bohumín. A nově i jednou týdně, konkrétně v úterý, vyrážíme i do Brna. Pokud bydlíte v dosahu, stačí, když si na našem webu zadáte do okýnka PSČ, a hned víte, jak jste na tom.

Dá se říct, že jsme nejkomplexnější farmářské trhy on-line. Momentálně máme přibližně 40 dodavatelů, což dává portfolio nějakých 450 produktů. To už je hodně široká nabídka. A rozhodně ne konečná. Výběr pořád rozšiřujeme a propojujeme s tím, co už máme a co lidi chtějí.

Kdo jsou nejčastěji vaši zákazníci a o co je největší zájem?

Hlubší průzkumy jsme zatím nedělali, ale podle dosavadních zkušeností to budou především lidé, kterým záleží na kvalitě jídla, jsou ochotní podpořit nákupem svoje bližší či vzdálenější sousedy v regionu, a třeba i neradi jezdí do velkých supermarketů. Někteří objednávají nárazově, ale máme i zákazníky, kterým vozíme nákup pravidelně, třeba i denně.

Zavážíme vždycky ráno, což znamená docela brzké vstávání, abychom to všechno stihli. Máme opravdu hodně širokou nabídku. Od mas, uzenin, nejrůznějších specialit, přes mléčné výrobky a třeba i nápoje či špičkové dezerty. Největší zájem je v současné době o pečivo, aktuálně jsou třeba hodně populární ořechové a makové hřebeny z pekárny v Pustějově. A ono dát si k snídani i takový „obyčejný“, ale čerstvý voňavý a poctivě vyrobený rohlík nebo chleba je prostě zážitek a skvělý začátek dne. S námi navíc nikam nemusíte, všechno dovezeme až k domovním dveřím.

Naším heslem je, že „rádi děláme radost“

Co plánujete dál?

Naším heslem je, že „rádi děláme radost“, a děláme vaše všední rána nevšedními. Hlavně ale samozřejmě pokračujeme v tom, co dává smysl a přináší to dobrou energii nám i lidem kolem. A je toho hodně. Šíříme osvětu na sítích, aby si co nejvíc lidí uvědomilo, že nákup u farmářů není jen nějaká forma „podpory“, ale že především sami sobě dopřejí zdravé a skvělé jídlo, pravidelně ve svých příspěvcích vysvětluji, jak projekt Odmistnich.cz funguje, a proč se vůbec na dobrou stravu zaměřit.

Navíc hledáme i nové možnosti, jak například propojit jednotlivé subjekty. Jedním z nich je kupříkladu úžasný pastýřský koláč. Vzniká společnou prací tří různých farmářů. Jeden dodá maso, které další originálně zpracuje – a výsledkem se pak v pustějovské pekárně plní masové koláče, kterým málokdo odolá.

Přijeďte ochutnat!

 

Více informací o nabídkách pro podnikatele najdete zde.

 

 

 

Alex Juranková, specialista komunikace

Od business divize a kontroly textů pro mobilní Back Office k lidské a srozumitelné komunikaci v rámci týmu o2.cz. Tak by se dala shrnout dekáda jejího působení v O2. Vystudovaná knihovnice, která svou vášeň pro češtinu a psaní kombinuje s možností ukázat zákazníkům O2, že i velká firma může komunikovat jednoduše a přátelsky. Její pisatelskou stopu najdete v řadě mailingů, textací i článků napříč on-line i off-line O2 světem. A svoje zkušenosti předává na školeních i dalším kolegům.

Související článek Naturpark 12 – Není káva jako káva
Nahoru