Prodejce streetwearové módy: 99 procent naší komunikace probíhá přes technologie

Zakladatel pop up marketu a e-shopu Hypebeast Guru Pavel Mareš, přináší do Česka nekonvenční streetwearovou módu. Účastník Kampaně za milion pochází ze severočeského Šluknova. Jeho podnikatelská vášeň se ale zrodila na studiích ve Spojených státech. Své zákazníky oslovuje trochu jinak než běžné e-shopy. „Nebýt internetu a podpůrných videí, která jsme začali umisťovat na YouTube, neměli bychom ani jednu objednávku,“ podotýká Pavel Mareš.

 

Co bychom měli vědět o Hypebeast Guru Marketu, který pořádáte a vaší značce? Jak jste přišel na ten nápad?

V rámci české módy je Hypebeast Guru Market naprosto jedinečný, protože streetová móda je tu pořád hodně mladá. Specializujeme se na dovoz značek, které tu normálně neseženete. Celé to začalo tím, že jsem v roce 2012 studoval v Americe a přivezl jsem s sebou asi dvacítku čepic, které tady nikdo nenabízel. To byl ten úplný začátek. Pak jsem se tomu věnoval při škole a poslední dva roky je z dovážení streetových značek a organizace marketu moje hlavní živnost.

 

V současné době prodáváte přes Instagram a plánujete vlastní e-shop. Jaké jsou vaše hlavní marketingové nástroje?

Instagram samotný plus další sociální sítě jako YouTube a nově TikTok, kde lidem nenabízíme jen produkty ke koupi, ale vytváříme obsah, který se týká streetwearové módy. Sami si vymýšlíme a točíme videa, která pak nepřímo podporují prodej. Jde mi o to, být víc než jen obyčejný e-shop. Chci vytvářet i nějakou přidanou hodnotu právě formou obsahu, který pak přes sociální sítě dostáváme mezi lidi.

Takže telekomunikační technologie jsou pro vaše podnikání asi klíčové…

Přesně tak. Telekomunikační technologie a sociální sítě jsou pro nás 99 procent komunikace. Se zákazníky se naživo setkáváme jednou za rok. To když v pražské Galerii kritiků v Paláci Adria pořádáme pop up market, ale veškerá ostatní komunikace probíhá přes e-maily, zprávy na sociálních sítích nebo telefony. Takže technologie jsou naším chlebem i solí. Právě O2 je pro nás skvělým asistentem pro kampaně. Při pořádání marketu spolupracujeme s O2 na speciálních smskách, internetových kampaních. Je to pro nás důležitý partner pro podnikání.

 

Jak si mám představit vašeho typického zákazníka?

Máme samozřejmě i dospělé zákazníky. Ale typický klient vypadá asi takto: Je mu mezi 12 a 21 lety. Je to především student základní nebo střední školy, kterého zajímá streetwearová móda. Kromě módy je spojují i další zájmy. Hudba, urban rap, r´n´b nebo i underground jako emo rap, ale i sporty jako koloběžky, skate, kolo, čtyřkolky. Čímž se dostáváme zpátky k tomu obsahu, který tvoříme. Točíme reporty z koncertů či rozhovory se zpěváky. Vlastně vyrábíme něco jako magazín, kde máme i recenze produktů. A pak je tu ten market, který funguje i jako e-shop. Jsou to dvě části jednoho projektu. Samozřejmě ale máme i dospělé zákazníky.

Platí podle vás tedy, že „obsah je král“? Funguje to?

Určitě je to cesta, jak lidem přiblížit naše jméno. Nejsme jenom další e-shop a oni si to zapamatují. Direktně video přinese třeba jen jeden nákup. Ale to jméno zůstane lidem v hlavě a oni si to pak spojí. Budujeme značku do budoucna. Občas si uděláme i nějakou svoji kolekci a v budoucnu bychom to rádi dělali víc. A obsah nám v tom z dlouhodobého hlediska může pomoct.

Co byste řekl, že je na tomto typu podnikání to nejtěžší?

Poměrně hodně intenzivně řešíme, že naše cílovka i komunita je hodně mladá a malá. Nejsme velká země a lidí, kteří mají zájem o specifický streetwear, je málo. Zároveň tu na tuto cílovou skupinu existuje už větší počet e-shopů. Zatímco v zahraničí se ta komunita navzájem podporuje, u nás si bohužel spíš hází klacky pod nohy. O to je těžší vybudovat u zákazníků loajalitu.

Přesto si myslíte, že zrovna vám se to podaří…

Tak ono to celé vzniklo jako hobby, které nás zajímá a baví. Cílem našeho podnikání není profit, ale vybudovat značku, kterou lidi budou mít rádi a budou se vracet. Většina zákazníků se vrací, a to nejen proto, že je spokojená se zbožím, ale i s naším přístupem. V tom se lišíme od konkurenčních shopů.

 

Kam byste to s tímhle podnikáním chtěl dovést? Máte nějakou metu, které chcete dosáhnout?

Našim hlavním cílem je rozšířit povědomí a zájem o streetwearovou módu v Čechách. Aby nás lidi znali jako projekt i market. A pak dostat se do fáze, kdy nebudeme jenom prodávat oblečení, ale vytvářet vlastní modely a kolekce.

Co podle vašich zkušeností nesmí dobrému podnikateli chybět, aby měl šanci uspět?

Trpělivost, oddanost a víra v to, v čem podniká. Ze zkušenosti vidím, že hodně mladých lidí, kteří se snaží podnikat, dělá všechno hlavně pro zisk. Myslím si, že pokud chcete vytvořit něco skvělého a kvalitního, máte mnohem větší šanci na úspěch. Samozřejmě za cenu třeba půl roku nebo i víc tvrdé práce, ale důležitá je ta prvotní motivace, která vás žene.

 

Více informací o nabídkách pro podnikatele najdete zde.

Související článek Petr Čuma: Pořádat Army campy bez moderních technologií by nešlo
Nahoru