Posuňte své podnikání do nové generace a udržte tak krok s konkurencí
Jen málo současných IT pojmů provází takový status nevyhnutelnosti, jako digitalizaci. Pro řadu firem ovšem představuje digitalizace jen přesun dokumentů z papírové podoby do digitální, což je velmi zavádějící představa. Právě kvůli zkreslenému vnímání významu digitalizace ji mnoho firem dlouhodobě podceňuje a přehlíží.
Představte si situaci, kdy ve vaší firmě vypadne proud. Dostanete se pak k firemním datům, která nutně potřebujete? Co když potřebujete rozjet nový server pro novou obchodní aplikaci do několika minut? A víte třeba, kde se v tuto chvíli nacházejí vaše firemní auta?
Kladnou odpověď na tyto a další otázky může přinést právě digitalizace vaší firmy. Proces digitalizace ovšem neznamená pouze přesun dokumentů z papírové podoby do digitální a s tím spojené zvýšení produktivity a snížení administrativní zátěže, jak se stále domnívá řada českých firem. Správně provedený digitalizační proces totiž může transformovat celou strukturu vašeho podnikání, výrazně vám ho tak ulehčit a také pomoci s prodeji. Digitalizovat se dá téměř všechno – od výroby, přes management, až po následný prodej. Pokud vám to připadá jako radikální proměna, opravdu to tak ve skutečnosti je – ne nadarmo se tento proces nazývá 4. technickou revolucí nebo Průmyslem 4.0.
Není už pozdě?
Nevyhnutelný proces digitalizace můžeme přirovnat k rozjetému vlaku, do kterého bude s přibývajícím časem stále těžší nastoupit. Fakt, že je digitalizovaná firma výrazně efektivnější, potvrzuje řada průzkumů – např. podle společnosti Cisco přinesla digitalizace jen v roce 2018 retailovým firmám zisky ve výši zhruba 506 miliard amerických dolarů. Největší podíl na vyšších tržbách a ziscích měla zvýšená produktivita práce (odhadem 187 miliard dolarů) a lépe cílená personalizovaná reklama (131 miliard dolarů).
Podle studie Centra DBT v následujících pěti letech ztratí své pozice na trhu až 40 procent firem, které svým oborům dosud dominují. Přitom 45 procent dotazovaných manažerů je přesvědčeno, že jejich firmám žádné nebezpečí z této změny nehrozí. V tuzemsku však podle průzkumu z listopadu 2019 do digitalizace firmy investuje zatím pouze 41 % podnikatelských subjektů. Na obzoru je tak výrazný přerod všech odvětví a podnikání jako takového, který bude mít četné vítěze, ale také poražené. Roli poražených se vyhnou pouze firmy, které digitalizaci nenechají na poslední chvíli a vykročí ji vstříc co nejdříve – v tomto přechodném období z ní pak dokážou vytěžit maximum a získat výhodu jak nad konkurencí, tak i spokojenější zákazníky.
Digitalizace přináší obrovskou a nevyhnutelnou změnu současného pojetí průmyslu a jeho posun směrem k automatizaci. Znamená skokové zvýšení efektivity jakýchkoli činností, jejichž produktivita přirozeně roste o desítky procent. Digitalizované procesy nikdy „nespí“, fungují nepřetržitě, nejsou náchylné na lidské chyby, jsou spolehlivě měřitelné a maximálně efektivní. Stejně tak chytré továrny, v nichž přebírají jednoduché činnosti roboti, nebo chytrá čidla, jejichž data zpracovávají automatizované softwary a předcházejí řadě poruch, které by jinak bylo mnohem těžší odhalit.
Výzvy v průmyslu a výrobě jsou ale pouze jedním dílkem v digitalizační skládačce. Tento proces aktivně zasahuje i sféru retailu a menších firem. Přináší zde moderní weby a e-shopy, online propagaci, personalizovanou komunikaci se zákazníky, chytré prodejny či pobočky nebo digitalizované propojení prodejních kanálů. Z digitalizace tak může mít užitek skutečně každý obor.
Podle odhadů investovaly firmy v roce 2019 do digitalizace celosvětově zhruba dva biliony dolarů. Toto číslo by se mělo v následujících letech trvale zvyšovat o desítky procent. |
Jak tedy můžu digitalizovat své podnikání?
Přechod firmy k digitalizaci může být rychlým sprintem, ale dá se začít i pozvolna. Prvním krokem firmy k digitalizovanému byznysu jsou responzivní (tedy pro mobilní telefon přizpůsobené) webové stránky, e-shop a online propagace. To je však pouze první milník. Aby mohla být digitalizace skutečně maximálně účinná, měla být ve firmě všude, propojená se vším a dostupná na všech zařízeních. Teprve pak plná digitalizace zajistí firmám zjednodušení dosud složitých procesů, zvýšení efektivity práce, snížení nákladů (časových i finančních) a současně posílení bezpečnosti dat zákazníků i vlastních. Změny je tak vhodné zavést ve více sektorech firmy, aby společně tvořily komplexní a efektivní síť služeb.
Digitální transformaci je vhodné odstartovat především ve čtyřech klíčových oblastech
Provoz a zabezpečení firemních aplikací a dat
Když přejdete na flexibilní cloud, zbavíte se starostí s provozováním firemního IT. Problémy jako výpadek proudu a následná ztráta dat, nedostatečná výpočetní kapacita či řešení zabezpečení serverů se tak stanou jednou provždy minulostí. Poskytovatelé cloudových služeb mají navíc velké týmy odborníků, kteří vám mimo jiné umožní třeba zřídit server pro novou obchodní aplikaci do několika minut.
Stabilní a chráněné připojení k internetu
Pokud chcete plně přejít do nové digitální doby, potřebujete stabilní internetové připojení. Firmám se vyplatí především tzv. symetrické připojení k internetu, kde je rychlost stahování dat stejná jako rychlost jejich odesílání a navíc pro něj neplatí žádný datový limit. Symetrický internet spolehlivě pokryje potřeby náročných přenosů dat mezi aplikacemi, videokonference, ukládání i zálohování dat. Samozřejmostí by měla být i nepřetržitá 24hodinová technická podpora nebo oddělená síť pro zaměstnance a zákazníky.
Ochrana firemních dat a firemního know-how před útoky nebo odcizením
Součástí digitalizační strategie každé firmy by vždy mělo být řešení zabezpečení dat – emailů, plánovacích tabulek, tržních analýz nebo třeba osobních údajů zákazníků spadajících pod GDPR. Jestliže do své sítě připojíte firewall (ať už hardwarový nebo poskytovaný vzdáleně formou služby), bude vaše firemní prostředí v bezpečí před útoky z internetu. Firewall odstraní viry, škodlivé programy i nevyžádanou poštu, filtruje webový obsah podle vašich přání nebo zabezpečí vzdálený přístup. Firewall také zabrání úniku firemních informací do internetu a posílí propustnost internetového připojení, protože přes ně neprochází žádný „balast“, ale pouze užitečná data.
Mezi nejagresivnější formy počítačové kriminality patří tzv. DDoS (Distributed Denial of Service) útoky. Útočníci se při nich snaží zahltit síť nebo stránky obrovským množstvím požadavků, aby je znepřístupnili ostatním uživatelům. Speciálně proti těmto útokům existují komerční služby, které podobné útoky automaticky odkloní nebo vám nabídnou možnost se rozhodnout, jak budete útoku čelit.
Zvýšení produktivity vašich zaměstnanců a bezpečí jejich dat
Letošní události kolem epidemie Covid-19 mimo jiné urychlily poptávku firem po řešení, které umožní jejich zaměstnancům plnohodnotně pracovat z domu. Nejpoužívanějším řešením je služba Microsoft Office 365. Ta nabízí chat, audio a videohovory, sdílení dokumentů a další užitečné funkce, které usnadní práci na dálku. Nemusíte složitě kupovat licence pro dílčí služby Microsoft Office, díky tomu snížíte administrativní zátěž a ušetříte spoustu času.
Pro zrychlení a zjednodušení komunikace se zaměstnanci, obchodními partnery a zákazníky se mj. vyplatí používání služby pro hromadné rozesílání SMS a MMS zpráv. Další služby na míru vám umožní například sledovat, kde se nacházejí vaše firemní auta či provozovat elektronickou knihu jízd, která automaticky rozlišuje služební a soukromé kilometry. Budoucnost pak symbolizují služby z oblasti internetu věcí, které umožňují využívat speciální vyhrazenou bezdrátovou síť přizpůsobenou pro připojení chytrých zařízení, kamer nebo čidel. Využívání dat z těchto chytrých zařízení vám nejen zjednoduší život a pomůže v podnikání, ale přináší i nové obchodní příležitosti.
Telekomunikační a IT služby O2 pro digitalizací firmy: |
Klíčové výhody digitalizačních služeb od O2:
|
Moderní společnost dnes stojí na pomyslném prahu třetí civilizační revoluce. Po neolitické a industriální nyní prožíváme revoluci digitální. Přestože každá revoluce staví na hlavu předchozí zvyklosti, a zásadní změny, které přináší, logicky provází počáteční nedůvěra, stěhování z materiálového světa do virtuálního je v rámci současné digitální revoluce nevyhnutelné. Čím dříve se firmy tomuto vývoji přizpůsobí prostřednictvím digitalizace, tím větší mají šanci na svůj další růst a zdravý vývoj.
Kontaktujte nás a nezávazně se informujte o možnostech, které vám digitalizace a další ICT řešení pro firmy od O2 nabízejí.
S digitalizací vám poradímeJaroslav Slavíček, produktový manažer pro síťovou bezpečnost Jaroslav se ve společnosti O2 Czech Republic a.s. specializuje na rozvoj bezpečnostních služeb s cílem minimalizovat našim klientům dopady kybernetických hrozeb. Vystudoval Dopravní fakultu ČVUT se zaměřením na Automatizaci v dopravě a telekomunikacích. 5 let působil na Českém telekomunikačním úřadě v odboru regulace telekomunikačních sítí a služeb. Od roku 2006 se pohybuje v telco společnostech, kde se zabývá strategickým plánováním a rozvojem služeb v oblastech Datová centra, Cloud, Storage, Backup a Security.odpovídá za rozvoj ICT služeb. Je odborníkem na cloud, datová centra a kybernetickou bezpečnost. Ve společnosti pracuje od roku 2018.