Podminky cookies
Digitalizace v retailu má smysl: Zefektivní práci a přinese zisk

Digitalizace v retailu má smysl: Zefektivní práci a přinese zisk

Digitalizace v retailu má smysl: Zefektivní práci a přinese zisk

Digitalizaci retailu můžeme s trochou nadsázky přirovnat k paní Columbové. Více se o ní mluví, než že by se s ní lidé reálně setkávali. Přitom vykročení směrem k digitalizaci, tedy k chytrým prodejnám/pobočkám, k propojení prodejních kanálů nebo třeba k personalizované komunikaci se zákazníky, je krok ke konkurenceschopnosti. A to nejen teď, ale i v budoucnu.

Podle průzkumu Firma 4.0 pro Asociaci malých a středních podniků ČR z listopadu 2019 investuje 83 % podnikatelských subjektů a firem v Česku do modernizace firmy. Pouze 41 % z dotázaných ale své investice směřuje do digitalizace. I přesto, že digitalizaci vnímají jako správnou a vhodnou cestu ke zvýšení produktivity a ke snížení administrativní zátěže.

Digitalizace jako cesta k produktivitě

Ostatně, to, že je digitalizovaná firma (mimo jiné) výrazně efektivnější, potvrzuje i další průzkum. Tentokráte zahraniční. Podle průzkumu společnosti Cisco přinesla digitalizace jen v roce 2018 retailovým firmám zisky ve výši zhruba 506 miliard amerických dolarů. Největší podíl na vyšších tržbách a ziscích měla zvýšená produktivita práce (ta přinesla odhadem 187 miliard dolarů) a pak personalizovaná a lépe cílená reklama (131 miliard dolarů).

Zpět do českého prostředí… Mnoho firem vnímá digitalizaci jako jeden z trendů, který teprve přijde. „Digitalizace je přitom aktuální právě teď. Už nyní může zvyšovat produktivitu, odbourat nesmyslnou a rutinní práci bez přidané hodnoty, zefektivnit procesy, a tím přispět k většímu komfortu pro zákazníky, a tedy i jejich vyšší útratě,“ říká David Petrov, obchodní ředitel TOP Corporate v O2. „Digitalizace není výzva pro budoucnost. Už nyní je nezbytná, abyste udrželi krok s konkurencí.“

Jak na digitalizaci?

Responzivní (tedy pro mobilní telefon přizpůsobené) webové stránky, e-shop, online propagace. To jsou první kroky na cestě k digitalizovanému obchodu. Bohužel, pro mnoho firem stále příliš náročné. Vždyť responzivní web mají podle odhadů jen 3/5 českých obchodů. Digitalizace retailu nicméně (naštěstí) nekončí jen u webových stránek. Možnosti, které moderní technologie nabízejí, jsou mnohem širší a nápaditější.

Geodata a big data: Cesta k efektivní prodejně a zákazníkům

Kdo má data, ten má klíč k zákazníkům. Geodata pomůžou s výběrem ideálních lokalit pro pobočky, ale třeba i jako podklady pro úpravu otevírací doby a počtu zaměstnanců na prodejnách. Například O2, které se využití geodat pro retail a digitalizaci intenzívně věnuje, dokáže díky 55 tisícům přístupových bodů po celém Česku analyzovat oblast velikosti náměstí nebo obchodního centra. Ještě před otevřením obchodu tak víte (téměř) vše, o lidech, kteří se v této lokalitě pohybují.

Posbíráním, zanalyzováním a vyhodnocením datových stop, které za sebou lidé zanechávají při každodenním používání mobilních telefonů a dalších technologií, pak vzniká i datový základ pro přesné a efektivní oslovení zákazníků. Využít ho na maximum – to je další z pilířů digitalizovaného retailu.

Když víte, jak se vaši zákazníci chovají

… a to nejen online, ale i přímo na prodejně, máte nakročeno k dalšímu zvýšení efektivity. Chování zákazníků přímo na prodejně zmapuje takzvaná in-store analytika, nejčastěji zastoupená počítacími rámy nebo senzory. Díky nim tak prodejce ví, které části obchodu jsou nejexponovanější, do který uliček zákazníci málokdy zabloudí a kde naopak tráví nejvíce času.

A pokud pak v rámci digitalizace tyto data propojíte například s tím, jaké sdělení ve které části obchodu zákazníci vidí na digitálních reklamních plochách, nebo kam umístíte akční zboží, jste zase o kousek blíž smart obchodu 21. století, ve kterém je na maximum využitá každá příležitost pro zvýšení prodeje, ale i spokojenosti zákazníka.

Další výzva? Propojení offline s onlinem

Časy, kdy se nakupovalo jen v kamenných prodejnách, jsou nenávratně pryč. Podle harvardské studie dnes 73 % zákazníků využívá při nákupu zboží hned několik prodejních kanálů. A právě na to reaguje omnichannel přístup. Tedy propojení všech komunikačních kanálů tak, aby informace v nich směrem k zákazníkovi byly konzistentní, cílené a aktuální, a zákazník si mohl vybrat pro něj nejpohodlnější způsob nákupu.

Prvním krokem může být personalizovaná nabídka v mailu, tím dalším třeba vytvoření virtuálního košíku po vyfocení produktu na prodejně, a posledním nákup z domova za asistence virtuálního prodejce.

IoT: Chytré měření, chytrá zrcadla a dál?

Obchod není jen o tom, co se odehrává na prodejní ploše, ale také o zázemí, kde to musí efektivně fungovat. A právě v něm často nachází uplatnění Internet of things. „Standardem je monitoring vozidel nebo třeba chytré odečty energií,“ popisuje David Petrov. „Pomocí chytrých zařízení ale můžete na dálku ovládat osvětlení výloh. Senzory teploty a vlhkosti ochrání zboží, protože samy dají vědět, když je něco v nepořádku.“ V obchodem už se objevují i chytrá zrcadla, před kterými si zboží vyzkoušíte virtuálně, nebo vám podle typu postavy sama navrhnou, co si koupit na sebe.

Bezpečnost nade vším

V neposlední řadě se dnes digitalizace pojí s bezpečností dat. Firemních i zákaznických. Proto by součástí úvah o digitalizaci každé firmy měla být i rozvaha nad bezpečností. A díky moderním technologiím a možnostem už dnes kvůli vyztužení firemní IT infrastruktury nemusíte utrácet statisíce. Ostatně, bezpečnost jako službu nabízí v rámci svých chytrých řešení i O2 – o hardware a software i správu se postarají odborníci, vy se tak můžete věnovat jen svému byznysu.

 
Digitalizace s O2

Zajímáte se o digitalizaci retailu a možnosti, které nabízí? Podívejte se na Digitalizujemeretail.cz. Najdete zde informace o všech chytrých řešeních, které vám s digitalizací pomůžou.

 

Související článek 3. a 4. vlna EET startuje v květnu 2020. Poradíme vám, jak se na ni připravit
Nahoru