Pro zvýšení bezpečnosti na silnicích jsme v O2 vyvinuli mobilní aplikaci a vozidlovou jednotku umožňující vzájemnou komunikaci mezi vozidly i dalšími prvky na silnicích. Jsme si totiž vědomi toho, že propojení mezi automobily a dopravní infrastrukturou je základním předpokladem pro rozvoj autonomní dopravy, jejíž masivní rozvoj přijde se sítěmi 5G.
V rámci projektu C-Roads Czech Republic jsme 13. června na tiskové konferenci představili dopravní mobilní aplikaci a vozidlovou jednotku. Díky té dokážou auta komunikovat nejen mezi sebou, ale také s dopravními značkami, železničními přejezdy, vozidly záchranného systému nebo semafory. Mobilní aplikace řidiče prostřednictvím mobilního telefonu nebo informačního panelu na palubní desce upozorní na nebezpečí v dopravě, blížící se sanitu nebo na železniční přejezd, kterým bude projíždět vlak. Cílem projektu je významně zvýšit bezpečnost na silnicích nejen v České republice, ale v rámcicelé Evropské unie.
Mobilní aplikace i vozidlová jednotka využívají tzv. hybridní komunikaci, která kombinuje vysokorychlostní mobilní síť a technologii Wifi pro auta. „Proměnlivé dopravní značky, servisní auta nebo vozidla IZS vysílají informace do centrálních dopravních systémů, a ty se řidičům obratem objeví v mobilní aplikaci.Ta řidiče upozorňuje například na práce na silnici, pomalu jedoucí nebo stojící automobil, blížící se vozidlo IZS, přednost veřejné dopravy, železniční přejezd nebo špatné počasí. Aplikace řidičům umožňuje také informace z dopravy do aplikace odesílat,“ popisuje Lukáš Krch, který v O2 zodpovídá za dopravní projekty, a dodává : „Při vývoji aplikace jsme kladli důraz na to, aby neodváděla pozornost od řízení, ale zároveň vizuálně i zvukově včas varovala řidiče před hrozícím nebezpečím.“ Data z aplikace jsou maximálně zabezpečena. V podmínkách je například jasně zaručeno, že získaná data, jako například rychlost, nesmí být využita v trestním řízení.
ukázka z mobilní aplikace C-Roads – varování před průjezdem vozidla IZS
Mobilní aplikace i vozidlová jednotka nyní prochází finální fází testování. Aplikace je zatím k dispozici pro zařízení s operačním systémem Android, brzy bude dostupná i verze pro iOS. Vozidlová jednotka je nyní samostatná a lze ji umístit prakticky do jakéhokoli vozu. V budoucnu se počítá s její integrací přímo do automobilů. Pilotní provoz nyní probíhá za běžného provozu nejen na vymezených úsecích českých dálnic D1, D5, D11, ale i ve městech a na vybraných železničních přejezdech.
„Pro vzájemnou komunikaci mezi vozidly i infrastrukturními systémy bude klíčový nástup sítí páté generace. Ty přinesou širokou síť vysílačů, což umožní masivní rozšíření i na lokální úrovni. Velmi nízká odezva sítě pak umožní využití v dalších situacích, především při nutnosti rychlého zastavení,“ popisuje Jiří Vítek z O2 s tím, že automobilový průmysl je tak jednou z oblastí, jejíž rozvoj bude úzce souviset s budováním sítí páté generace. Komunikace vozidel s okolím je základem pro nástup autonomního řízení – díky němu by mohla za několik let například auta sama uhýbat ještě před tím, než bude sanita v bezprostřední blízkosti, nebo sama optimalizovat průjezd křižovatkou, když budou vědět, za jak dlouho padne červená.
C-Roads je celoevropský pilotní projekt spolufinancovaný Evropskou unií, který má za cíl zvýšit bezpečnost na silnicích prostřednictvím kooperativních dopravních systémů. „Projekt C-Roads je příkladem velmi užitečné spolupráce mezi veřejným a soukromým sektorem. V České republice jako první v Evropě testujeme komunikaci ve specifických situacích nejen mezi vozidly, ale také mezi železničními přejezdy, vozidly záchranného systému nebo semafory. Jako první také plně kombinujeme Wifi pro auta i mobilní datové sítě. O výsledky testů už projevily zájem další evropské státy, jako Rakousko nebo Německo,“ uzavírá Ing. Martin Pichl, PhD. z ministerstva dopravy.