Zateplením školních a kancelářských budov a výměnou oken za plastová se sice snížily úniky tepla, ale současně se zamezilo přirozenému větrání. Měření úrovně oxidu uhličitého (CO2) ve školách ukazují, že až 90 % doby mezi osmou a čtrnáctou hodinou mají děti ve třídách sotva dýchatelný vzduch.
Obsah kyslíku v nevětrané místnosti, zvlášť nachází-li se v ní větší počet lidí, postupně klesá, zatímco úroveň oxidu uhličitého naopak rapidně roste a během velmi krátké doby může dosáhnout i nebezpečných hodnot.
Už při koncentraci okolo 0,2 % se dostavují příznaky únavy, snižuje se soustředění a dochází k bolestem hlavy. Při vyšších hodnotách se zrychluje tep, přichází nevolnost a dýchací potíže. Doporučená maximální bezpečná úroveň CO2 ve vnitřních prostorách je proto stanovena na 0,12 až 0,15 %.
Výsledky pilotních měření koncentrace CO2 v různých školních prostorách jsou více než zarážející. Obrázek níže ukazuje typické koncentrace oxidu uhličitého v průběhu prvního čtvrtletí letošního roku v testované školní učebně.
Čím temnější je rudá barva na grafu, tím vyšší je koncentrace CO2 ve třídě. Graf jasně ukazuje, že úrovně nebezpečného oxidu uhličitého denně a prakticky po celou dobu vyučování přesahují maximální doporučené hodnoty (1 200 až 1 500 ppm, tj. 0,12 až 0,15 %). Období „čistého vzduchu“ mezi 3. až 11. únorem vymezuje prázdniny. Dlužno podotknout, že uvedený případ zdaleka není ten nejhorší.
Druhý graf je ještě více alarmující. Znázorňuje, jak často a o jakou hodnotu byla v prvním čtvrtletí 2018 v době školního vyučování překračována mezní koncentrace CO2. Opět jde o reálnou učebnu a výsledky jsou šokující.
V limitu byla úroveň CO2 pouze 3 % vyučovací doby. Po zbytek vyučování byla koncentrace oxidu uhličitého nadlimitní a po 6 % doby dýchali žáci ve třídě i více než trojnásobek bezpečného množství CO2.
Kvalita vzduchu je v mnoha školách opravdu katastrofální. Člověk bohužel koncentraci CO2 v učebnách není svými smysly schopen posoudit a nezbývá tak, než ji měřit pomocí elektronických čidel.
Řešení O2 Zdravá škola používá kombinovaná čidla pro měření koncentrace CO2, teploty a vlhkosti. I ty totiž významně ovlivňují kvalitu vzduchu v uzavřeném prostoru.
Naměřené hodnoty, které lze použít třeba k organizaci větrání v učebnách, jsou včetně grafů a časosběrných údajů k dispozici na speciálním webu. K zapůjčení jsou rovněž testovací sady. Chcete vědět, jak kvalitní vzduch dýchají děti ve vaší škole? Ozvěte se, specialisté O2 už zařídí vše potřebné.
Více informací naleznete na našich webových stránkách.