Věděli jste, že téměř čtvrtina českých dětí (23 procent) dostane svůj první mobil už v předškolním věku? A to i přesto, že jen dvě procenta rodičů původně považovala za ideální jim v tomto věku mobil koupit. Třetina rodičů navíc netuší, zda má jejich dítě profil na sociálních sítích a s kým si tam píše. A to může být hodně nebezpečné.
Možná vás překvapí i to, že do osmi let věku už má mobil třetina dětí (32 procent). A v jedenácti už by byl „prohřešek“ bez mobilu mezi kamarády vůbec chodit. V tomto věku ho má už osm z deseti školáků. K prvnímu telefonu dětem rodiče nejčastěji pořizují předplacenou kartu. „Stále více lidí využívá také výhodných rodinných tarifů. Tuto možnost v průzkumu uvedla desetina respondentů,“ popisuje ředitelka mobilního segmentu operátora O2 Silvia Cieslarová.
Rodiče školákům nejčastěji kupují telefony do třech tisíc korun. „Přístroje za cenu přesahující deset tisíc korun by nekoupilo ani půl procenta zúčastněných. Kvalitní telefony lze však v současné době pořídit i za mnohem nižší cenu. Díky letnímu bonusu lze u O2 zakoupit slušně vybavený chytrý telefon s technologií LTE za cenu do 4 000 korun,“ dodává Silvia Cieslarová. Školáci také často dědí starší telefony po svých rodičích, kteří si pořídí novější přístroj.
Polovina dotazovaných rodičů má jasno a internet v mobilu by dětem povolila až se vstupem na druhý stupeň základní školy. Pětina Čechů by internet svým dětem pořídila až po absolvování základní školy. To se zdá být celkem v pořádku. Zbývající čtvrtina lidí by svým potomkům datový balíček povolila už na prvním stupni základní školy.
Rodiče si ale neuvědomují hrozby, které internet v mobilu skýtá – 35 % totiž například vůbec neví, na kterých sociálních sítích má jejich dítě profil a 28 % rodičů netuší, s kým je na nich jejich dítě v kontaktu. Přitom z nedávného výzkumu Univerzity Palackého a O2 vyplynulo, že české děti si dobře neuvědomují hrozby v kyberprostoru. „Každé šesté dítě nemá problém sdílet po síti své intimní fotografie nebo videa. Výchova k zásadám bezpečného chování v online prostředí je tak dnes jednou z nejdůležitějších informací, kterou dětem jejich rodiče mohou vštěpovat,“ říká Tomáš Minka, odborník na internetovou bezpečnost O2.
Sběr dat byl pro O2 realizován prostřednictvím aplikace Instant Research společnosti IPSOS.