Uprostřed oceánu
1 300 mil (2 500 km) zbývá do cíle závodu Transat AG2R. Posádka lodi Fulgur-Evapco ve složení Milan Koláček a Pierre Brasseur se drží na vynikajícím 6. místě. Vedoucí jachty jsou uprostřed Atlantiku, na půl cesty mezi Afrikou a Jižní Amerikou.
Ubíjející vedro
Proto je tentokrát cesta do cíle extrémně dlouhá. Vede daleko na jih, obeplouvá bezvětří, stovky mil od ideální trasy. Znamená to plavbu hluboko v tropech, jen necelých 800 mil od rovníku. Ve vražedném vedru, se sluncem přímo nad hlavou.
Chabé zásoby vody
Vedro je kruté i proto, že před pár dny se startovalo z chladné jarní Bretaně. Organismy závodníků si musely rychle zvyknout na proměněné klima. A je tu ještě jeden faktor. Na normální turistické plachetnici mají jachtaři k dispozici stovky litrů vody. Závodníci kvůli úspoře hmotnosti vezou jen to nejnutnější. Proto si berou jen desítky litrů. Je třeba šetřit. Voda je na pití a na vaření. Na umytí musí stačit 1 litr na osobu a týden. Pro suchozemce nepředstavitelné.
Obrat znamená mnoho práce a potu
Po dlouhé plavbě bez obratů jsou znovu na čase změny směru. Je nutné plout ještě dále na jih pro vítr. Obrat je v tropickém vedru náročný. Nestačí otočit kormidlem a přehodit plachty. Pro ideální rychlost lodi je nutné dělat více. Veškeré vybavení se musí přeskládat na návětrný bok. V tropickém vedru dvojnásob náročná činnost, která znamená potoky potu po zádech.
Taktický souboj až do cíle
Největšími soupeři Milana Koláčka a Pierra Brasseura jsou anglická loď Artemis a francouzská Bellocq Paysages. S těmi si to naše jachta nejspíše rozdá o 6.–8. místo. I když ani soupeři vpředu nejsou daleko.
Přečtěte si také: Tak určitě Ondřeje NOVOTNÉHO: Poslední dobrodružství na světě!
Milan Koláček v talkshow O2 Sport Tak určitě:
[fve]https://youtu.be/vhEdSk0UXDc[/fve]Transat AG2R
Start: 3. dubna 2016 (Concarneau, jižní Bretaň)
Cíl: ostrov St. Barth, Malé Antily
Délka závodu: 3800 námořních mil, cca 7000 km
Foto: Pavel Nesvadba
(red, tz)
Sdílet