Rivalové Apple a Google se v krátké době po sobě pochlubili novinkami, které pro své uživatele chystají na tento rok. Novinky jsou větší v oblasti služeb a aplikací, než u samotných operačních systémů iOS a Android.
Představení vylepšených verzí mobilních operačních systémů je pro Google i Apple každoroční tradicí. Google uvedl nové funkce budoucího Androidu koncem května na vývojářské konferenci I/O, Apple teď předvedl novinky na své akci WWDC. V obou případech najdeme překvapivé množství společných jmenovatelů.
Tak například jak iOS 9, tak nový Android, dostanou chytřejší asistenty. Siri i Google Now nově budou umět napovídat podle kontextu v právě spuštěné aplikaci nebo v otevřeném e-mailu. Obě firmy se chlubí vylepšenou bezpečností, Google například standardizoval práci s otisky prstů, což už má Apple za sebou. Novinek se dočkáme i u mobilních plateb, Apple Pay se nově dostane do Velké Británie, Google pak představil vlastní alternativu Android Pay. Ta odstartuje nejprve v USA s podobný rozsahem jako konkurenční služba, ale zdá se, že je Google připraven na rychlé šíření plateb po celém světě.
Obě firmy se také hodně věnují Internetu věcí. Apple představil třeba vylepšený systém watchOS pro své chytré hodinky, vývojáři tak budou moci připravovat lepší aplikace. Tisíce nových možností získají vývojáři i ve spojitosti s HealthKit a HomeKit. Google na to jde trochu jinak a ukázal speciální superodlehčený operační systém Brillo, určený právě pro chytré věcičky. Zařízení s Brillo budou s okolím komunikovat pomocí nového standardu Weave, díky kterému se dorozumí s různými platformami.
To vše je ale tak trochu spíš hudba budoucnosti. Ty největší novinky se týkají konkrétních aplikací a v obou případech jde o práci s multimédii.
Google společně s dalšími novinkami totiž představil službu Google Photos. Ta nově dává uživateli neomezený prostor pro jeho fotografie, to v případě, že je bude do cloudu nahrávat v rozlišení maximálně 16 megapixelů. Větší snímky umí služba automaticky zmenšit. Photos se oddělily od sociální sítě Google+ a kladou větší důraz na soukromí uživatele. Jeho fotky nevidí nikdo jiný, dokud je uživatel nehodlá manuálně sdílet. Samotný nekonečný on-line archiv, kam se fotky z telefonu automaticky uploadují, je zajímavým lákadlem. Google službu ovšem ještě vylepšil a to o chytré funkce. Servery Googlu poznají na fotkách jednotlivé předměty, což usnadňuje vyhledávání.
Vyhledávání funguje i podle času a místa pořízení fotografií, takže uživatelé mohou do vyhledávacího políčka zadávat opravdu zajímavé dotazy. Na dotaz „fotky z chaty jaro 2014“ by třeba měla služba teoreticky nabídnout snímky, které uživatel pořídil na své chatě na jaře zmíněného roku. Umělá inteligence Googlu v tomto případě funguje překvapivě dobře. Aplikace dále umí sama skládat panoramata ze série snímků, tvořit animace, vyrábět stylizované fotky nebo ze série fotografií vytvořit příběh, který si pak může uživatel doplnit o popisky. Výsledky této automatické práce serverů si lze uložit do vlastní knihovny a následně je sdílet s přáteli třeba na sociálních sítích nebo jen formou obyčejného odkazu. Google Photos mají tu výhodu, že fungují jak ve smartphonu (Android a iOS), tak on-line v prohlížeči. Snadno se tak ke svým fotografiím dostanete odkudkoli. Automaticky umí služba zpracovávat i videa.
Apple pro změnu vsadil na hudbu. V závěru června spustí ve více než 100 zemích světa svou službu pro poslech streamované hudby Apple Music. Uživatelé si budou moci vybrat mezi dvěma verzemi předplatného, jednotlivé stojí 10 dolarů na měsíc, za 15 dolarů je pak rodinná verze služby určená až pro šest uživatelů. Apple Music funguje podobně jako třeba konkurenční Google Play Music, hudbu uživateli servíruje podle toho, jak se naučí jeho vkus. Apple k tomu přidává vlastní rozhlasovou stanici Beats1 a slibuje, že do tvorby obsahu více zapojí i samotné umělce. Služba Music by tak neměla být jen nekonečným seznamem skladeb a videoklipů, ale také dalšího dynamicky se měnícího obsahu od oblíbených hvězd hudebního nebe.
Zapojit se budou moci i méně známí umělci, pro které Apple připravil jednodušší způsob poskytování obsahu. Vlastní stanice Beats1 bude vysílat v podstatě nepřetržitě a uživatelé díky ní budou moci sledovat třeba aktuální hudební trendy.