Menu Web OOO2

Ach ty školní problémy. Až deset dětí denně volá na Linku bezpečí kvůli škole.

LB
„Na matiku prostě nemám buňky! Nejde mi, ani když se celé odpoledne učím. Vždycky to pak při zkoušení pokazím, mám úplný okno a učitelka na mě ječí, že jsem se na to zase vykašlala. Ale není to tak, já to prostě nechápu. Nikdo mi nerozumí, naši oba inženýři a myslej si, že to flákám. Ale já se fakt snažím…“ I takto vypadají hovory dětí na Linku bezpečí týkající se problémů ve škole, které se vracejí s koncem prázdnin. S návratem dětí do školních lavic se mění témata, která děti řeší na Lince bezpečí. Zcela logicky se dětem o prázdninách problémy se školou vyhýbají. Trápí je táborové lásky, sexuální témata, nebo zátěžové situace v rodině, které se objevují na dovolených. Od září pak na Lince bezpečí prudce narůstá počet hovorů, které se týkají školního prostředí. Objevují se potíže, na které dítě v průběhu prázdnin rádo zapomnělo, nebo si od nich alespoň oddechlo. Nemusíme asi nikoho přesvědčovat o tom, že nejzávažnějším problémem, se kterým se dítě ve škole může potkat, je šikana. Až pět dětí denně se na nás v průběhu školního roku obrací s tím, že ho ve škole šikanují spolužáci, nebo žáci ze starších ročníků. Jenom pro představu – o prázdninách řešíme školní šikanu s jedním dítětem za den. Už na konci srpna se často stává, že se začínají ozývat děti s obavou, že se mají vrátit do prostředí, kde je jim pravidelně ubližováno,“ říká Peter Porubský, vedoucí Linky bezpečí. Další obavou, kterou děti na Lince bezpečí s konzultanty sdílejí, je obava z nového kolektivu a školy. Pro dítě je skupina vrstevníků extrémně důležitá a hraje významnou roli v jeho sociálním životě. V kolektivu se dítě učí základním sociálním dovednostem – učí se komunikovat, prosazovat se, vyjednávat, formuje si své postoje a názory. Vstup do nové skupiny je pro každého určitou zátěží - vzpomeňte si na to, když jste nastupovali do nového zaměstnání. Přináší s sebou jak rizika, tak příležitosti. „S dítětem, které takovéto obavy má, můžeme na Lince bezpečí naplánovat, jak pro něj vstup do nové školy nebo třídy udělat co nejbezpečněji,“ říká Peter Porubský. Se školní docházkou samozřejmě souvisí také problémy s učivem. Dítě se na Linku bezpečí obrací kvůli špatným výsledkům v určitém předmětu. Příčin může být mnoho - jak osobní dispozice dítěte a speciální vzdělávací potřeby, tak problémy v okolí dítěte. Máme na mysli hlavně rodinnou situaci, která se silně podepisuje na kondici dítěte ve škole. Rozpad rodiny, špatné vztahy, ale i příliš zaneprázdnění rodiče rozhodně dobrým školním výsledkům nepřidávají. Z dalších školních potíží, které můžeme zmínit, vybíráme například vztahy s učitelem, volbu školy nebo strach ze zkoušek. Celkový přehled školních problémů, které děti na Lince bezpečí řeší, uvádíme v následujícím grafu:

graf LB

Nezapomeňte, že je to ale pouze malý výsek z toho, co Linka bezpečí dětem nabízí. Školní problémy tvoří pouze desetinu všech kontaktů, a denně se na linku bezpečí dovolává až 600 klientů. Díky podpoře Nadace O2, která trvá již téměř dvacet let, děti za volání na Linku bezpečí neplatí a mohou ji kontaktovat nonstop - kdykoliv se ocitnou v situaci, se kterou si neví rady. Pomoct pomáhat můžete i vy!    

autor článku