Aplikace pro smartphony a tablety, bez ohledu na operační systém, se všeobecně dělí na placené a na ty zdarma. To jistě dobře víte. Jenže víte, co jsou to freemium aplikace?
Freemium aplikace jsou taková kukaččí vejce. Tváří se jako bezplatné a také jsou v této kategorii zařazené. Přitom vás ale mohou stát mnohem víc než aplikace placené. Důvod je prostý. U placené aplikace je uvedená cena, tu zaplatíte a aplikace je vaše, víc už platit nebudete. Ceny jsou navíc poměrně nízké, v řádu desetikorun.
Freemium aplikace jsou naopak zdarma, stáhnete si je bezplatně a v principu ihned fungují. Nejčastěji to jsou hry. Jenže zdarma je třeba jen základní úroveň nebo jen jedno auto, jedna zbraň či pár životů. Prostě po chvíli hraní se dostanete do situace, kdy budete potřebovat něco, co už zdarma není.
Hra vám to ihned nabídne, ale nikoliv zadarmo, ale pěkně za peníze. Ceny jsou sice podobně nízké jako u placených aplikací, u freemium však budete platit a platit a platit. Dvacet korun za toto, dvacet za tamto a za týden vás některá z freemium her může stát i hodně stokorun.
Musíme dodat, že to neplatí vždy, některé freemium hry můžete prakticky hrát opravdu zcela zdarma, jen s minimálním omezením, nebo s jinou bezplatnou možností, jak se k nadstandardním prvkům dostat. Některé hry ale vypadají, že jsou vymyšlené jen na lovení peněz z kapes zákazníků.
Samotný název freemium princip těchto aplikací výborně vystihuje, je to složenina slov free a premium, tedy obchodní model zdarma kombinovaný s modelem placených prémiových součástí. Model je to úspěšný, freemium aplikace jsou velmi populární.
Tento systém se ale moc nelíbí regulačním úřadům v Evropě i v USA. Nevadí jim, že aplikace chce platit za některé její součásti, vadí jim, že aplikace se tváří jako bezplatné a jsou zařazené mezi dalšími opravdu bezplatnými. Úřady by si toho asi samy nevšimly, ale stěžovalo si dost rodičů, že dětem stáhli freemium aplikace v domnění že jsou zdarma a děti si pak kupovali na rodičovský účet různé doplňky.
Na žádost úřadů zareagoval jako první Google, který začne od podzimu řadit freemium aplikace mezi placené. Již nyní vás Google upozorní, že v aplikaci jsou nákupy. Očekává se, že Apple bude svého rivala následovat.