Šotolinová horská dráha
Finská rallye je charakteristická hladkou šotolinou a extrémně rychlými cestami, které jsou navíc plné horizontů a skoků. Tratě rychlostních zkoušek tak připomínají jednu velkou horskou dráhu. Znamená to hned několik věcí: Divácky je tzv. Grand Prix na šotolině velice atraktivní, ale posádkám dají tvrdé dopady po velkých skocích pořádně zabrat. Často jezdci absolvují dlouhé pasáže s plynem sešlápnutým až na podlaze a rozdíly v cíli tak bývají minimální. Ve Finsku zkrátka není prostor na chybu, ale když už se tak stane, následky bývají vzhledem k charakteru soutěže devastující.
Šest vítězů za posledních sedm let
Severský podnik je navíc tak specifický, že jej dlouhou dobu nedokázal opanovat nikdo jiný, než domácí jezdci. Však také Finové vyhráli v zemi tisíce jezer v 55 případech z dosavadních 68 ročníků. S radostí však můžeme konstatovat, že v posledních letech už tomu tak není a vítězové různých národností se střídají jako na běžícím páse. Od sezony 2012 dokázal triumf obhájit pouze Jari-Matti Latvala, ale jinak se radovali ze zlata Francouzové Loeb s Ogierem, Kris Meeke ze Severního Irska, či Estonec Tanak. Za posledních 7 let spatřila Finská rallye 6 různých vítězů.
Hodnocení průběžného pořadí jezdců je nesmírně vyrovnané, ve WRC sledujeme nejtěsnější souboj o titul posledních let. Ott Tänak z Toyoty vede o pouhé 4 body před Sébastienem Ogierem ze Citroënu, další 3 body za ním je pak Thierry Neuville z Hyundai. Celkem tedy dělí tři nejlepší jezdce šampionátu 7 bodů.
Také čtěte: WRC 2019: Nejlepší momenty první poloviny sezony
Změny ve startovním poli
Ve startovním poli se před Finskou rallye odehrálo několik změn. Chybět bude ze zdravotních důvodů čtvrtý muž klasifikace Elfyn Evans. Jezdec M-Sportu si při Estonské rallye poranil záda, což je paradox, protože právě tato soutěž má sloužit jako příprava na Finsko. Za volantem Fiesty WRC jej nahradí Brit Gus Greensmith, pro kterého se jedná o teprve druhý start za volantem vozu nejvyšší specifikace. Velmi očekávaný návrat po konci loňské sezony hlásí Craig Breen. Někdejší pilot Citroënu dostal příležitost od týmu Hyundai. A společně s ním se měl do kolotoče WRC vrátit také Hayden Paddon. Novozélanďan se domluvil se stájí M-Sport, jenže při nedávných testech havaroval. Jeho speciál nebude schopný startu ve Finské rallye a náhradní vůz zase britský tým nestihne dopravit do centra soutěže včas.
Přímými přenosy z Finské rallye vás provedou komentátoři Richard Tesař a Tomáš Zetek. Na O2 TV Sport uvidíte ve čtvrtek od 19:00 živě RZ1 Harju 1 a v pátek od 19:00 pak její druhý průjezd RZ11 Harju 2. V sobotu od 16:00 odvysíláme RZ18 Kakaristo 2. V neděli završíme náš program hned dvěma přenosy ze zkoušky Ruuhimäki, první průjezd se jede od 8:30 a ten druhý jako Power Stage od 12:00.§
A jak vidí letošní Finskou rallye naši komentátoři?
Richard Tesař
„Poslední generace soutěžních speciálů má neuvěřitelný výkon a je velmi dobře aerodynamicky vybavena. A nikde jinde neuvidíme vozy jet rychleji a létat dál, než právě ve Finsku. O tuhle podívanou by neměl přijít žádný motoristický fanda. Dramatičnosti přispívá i napínavý boj o titul. Kdokoli z elitní trojky může být po téhle soutěži na čele. Mrzí mne, že o tento podnik přijde Evans, který se navíc zranil v propagačním závodě, kde startovalo jen několik jezdců mistrovství světa pro vyplnění letní přestávky. Pro M-Sport vůbec jakoby bylo posledních pár týdnů zakletých, protože rovněž s Fiestou havaroval Paddon, který se po 8 měsících těšil na návrat. 5 přenosů je dostatek času na to, abychom stihli probrat mnoho zajímavých témat. Těším se na to.“
Tomáš Zetek
„Finsko je jen jedno. Nebo spíš je jedinečné. Žádná jiná rallye se s touhle soutěží nedá srovnávat a já neznám jediného fanouška soutěží, který by se na kultovní podnik netěšil. Stejně to mám i já a jsem zvědav, jestli se Ott Tänak vrátí na vítěznou vlnu, anebo si třetí vítězství sezony připíše jeden z dvojice jeho přímých konkurentů. Obecně jsem hodně zvědavý na Toyoty, protože Finsko je v podstatě domácí soutěž týmu Tommiho Mäkinena a očekává se, že tady budou Yarisy extrémně silné. Na druhou stranu v dosavadním průběhu sezony je postihla i řada technických problémů, například s tlumiči. Takže záleží i na tom, jak vydrží po technické stránce, nejen té výkonnostní. No a pak se moc těším na Craiga Breena, který pro mě velmi překvapivě zůstal pro tuto sezonu bez angažmá. Tenhle sympatický Ir si podle vlastních slov od MS odpočinul a našel znovu tu správnou motivaci pro WRC. Za sebou má řadu letošních vítězství doma v Irsku, na San Remu nebo na Ypresu, takže můj tip? Ten hodně odvážný je, že Breen může klidně dojet na bedně. Když mu vydrží technika a sedne mu rozpis, alespoň v top 5 bych ho viděl s velkou pravděpodobností. Jen škoda, že jeho výsledek nebudeme moci srovnat s výsledkem Haydena Paddona, na kterého jsem se taky moc těšil. Tak snad dostane brzy další šanci.“
Foto: WRC, O2 TV Sport