Podminky cookies

Katastrofální stav ovzduší v českých školách

Katastrofální stav ovzduší v českých školách

Katastrofální stav ovzduší v českých školách

Zateplením školních a kancelářských budov a výměnou oken za plastová se sice snížily úniky tepla, ale současně se zamezilo přirozenému větrání. Měření úrovně oxidu uhličitého (CO2) ve školách ukazují, že až 90 % doby mezi osmou a čtrnáctou hodinou mají děti ve třídách sotva dýchatelný vzduch.

Obsah kyslíku v nevětrané místnosti, zvlášť nachází-li se v ní větší počet lidí, postupně klesá, zatímco úroveň oxidu uhličitého naopak rapidně roste a během velmi krátké doby může dosáhnout i nebezpečných hodnot.

Už při koncentraci okolo 0,2 % se dostavují příznaky únavy, snižuje se soustředění a dochází k bolestem hlavy. Při vyšších hodnotách se zrychluje tep, přichází nevolnost a dýchací potíže. Doporučená maximální bezpečná úroveň CO2 ve vnitřních prostorách je proto stanovena na 0,12 až 0,15 %.

Výsledky pilotních měření koncentrace CO2 v různých školních prostorách jsou více než zarážející. Obrázek níže ukazuje typické koncentrace oxidu uhličitého v průběhu prvního čtvrtletí letošního roku v testované školní učebně.

Koncentrace oxidu uhličitého v průběhu prvního čtvrtletí roku 2018 v testované školní učebně.

Čím temnější je rudá barva na grafu, tím vyšší je koncentrace CO2 ve třídě. Graf jasně ukazuje, že úrovně nebezpečného oxidu uhličitého denně a prakticky po celou dobu vyučování přesahují maximální doporučené hodnoty (1 200 až 1 500 ppm, tj. 0,12 až 0,15 %). Období „čistého vzduchu“ mezi 3. až 11. únorem vymezuje prázdniny. Dlužno podotknout, že uvedený případ zdaleka není ten nejhorší.

Druhý graf je ještě více alarmující. Znázorňuje, jak často a o jakou hodnotu byla v prvním čtvrtletí 2018 v době školního vyučování překračována mezní koncentrace CO2. Opět jde o reálnou učebnu a výsledky jsou šokující.

Koncentrace CO2 v prvním čtvrtletí roku 2018 v testované učebně

V limitu byla úroveň CO2 pouze 3 % vyučovací doby. Po zbytek vyučování byla koncentrace oxidu uhličitého nadlimitní a po 6 % doby dýchali žáci ve třídě i více než trojnásobek bezpečného množství CO2.

Kvalita vzduchu je v mnoha školách opravdu katastrofální. Člověk bohužel koncentraci CO2 v učebnách není svými smysly schopen posoudit a nezbývá tak, než ji měřit pomocí elektronických čidel.

Řešení O2 Zdravá škola používá kombinovaná čidla pro měření koncentrace CO2, teploty a vlhkosti. I ty totiž významně ovlivňují kvalitu vzduchu v uzavřeném prostoru.

Naměřené hodnoty, které lze použít třeba k organizaci větrání v učebnách, jsou včetně grafů a časosběrných údajů k dispozici na speciálním webu. K zapůjčení jsou rovněž testovací sady. Chcete vědět, jak kvalitní vzduch dýchají děti ve vaší škole? Ozvěte se, specialisté O2 už zařídí vše potřebné.

Více informací naleznete na našich webových stránkách.

Související článek Nikdo není ani příliš malý, ani nedůležitý
Nahoru