Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll to top

Nahoru

Odpověď na výzvu sdružení dTest

Odpověď na výzvu sdružení dTest

Minulý týden nás sdružení dTest prostřednictvím dopisu vyzvalo k úpravě maloobchodní cenové politiky mobilních služeb. Na tuto výzvu jsme odpověděli tento týden. Naše hlavní argumenty si můžete přečíst v tomto příspěvku.

O2 dlouhodobě usiluje o to, aby na trhu zavládla transparentní, předvídatelná a rovně aplikovaná regulatorní pravidla, která nejsou založena pouze na negaci stávajícího stavu. Jsme znepokojeni, že zde takové prostředí schází a telekomunikační trh je zmítán nekonzistentními a lacinými deklamacemi, které si navzájem odporují.

Důkazem je například aktuální diskuse o neveřejných nabídkách, kde regulátoři vyjadřují podporu praktikám typickým pro „turecký bazar“. Takové absurdní a rozporuplné výroky nejsou ojedinělé. Můžeme uvést několik případů, abychom nezůstali pouze na povrchu laciného populismu.

O2 dlouhodobě bojuje proti nelegálním šejdířům („šedí operátoři“), kteří své podnikání založili na porušování pravidel a lži. Své odhodlání k nápravě jsme prokázali v řadě případů. Přitom jsme ovšem vždy narazili na to, že Český telekomunikační úřad tyto subjekty kryl a podporoval je. Byl to právě ČTÚ, kdo vydával proti naší společnosti předběžná opatření, kterými chtěl na další léta zachovat někdejší stav, a neváhal zahajovat ani nelegální exekuce či dokonce podávat nepodložená trestní oznámení. Stačí si vyhledat články o mediálně známých případech LeeToo, 4Call, Aspekt Invest. Naštěstí jsme vždy řízení dotáhli do úspěšného konce, a to i přesto, že regulátor neváhal výše zmíněná rozhodnutí medializovat.

Dalším střípkem ve vzrušené diskusi posledních dní je otázka tzv. „neveřejných nabídek“. Věříme, že pro spotřebitele je nezbytné prostředí, v němž se sám dobře orientuje. V oblasti cenové je tedy naprosto klíčové, aby ceny byly veřejné, aby si je mohl každý spotřebitel dopředu sám ověřit, zkontrolovat a porovnat. Smlouvání na orientálním bazaru, kdy spotřebitel vlastně dopředu neví, jaká je cena zboží, je možná zpestřením na dovolené, ale v každodenním fungování v západní civilizaci je nepřijatelné. Těžko si lze představit, že cena za 20 deka šunky v uzenářství se bude odvíjet od toho, jakou cenu si ten který zákazník vyjedná. Proto naše společnost dlouhodobě prosazuje, aby všechny nabídky byly veřejné. Tedy pokud poskytovatel nabízí určité ceny či slevy, má je mít zveřejněny v ceníku, aby byly pro všechny dohledatelné a pro všechny dosažitelné. Existence neveřejných nabídek je totiž podhoubím pro praktiky různých šejdířů, kteří slibují každému exkluzivní slevy, ale realita je pak jiná. Sám dTEST o nich několikrát informoval. Je tedy vrcholem absurdity, že tyto subjekty jsou často předmětem stížností na ČTÚ, ačkoli jim sám ČTÚ „udělil akreditaci“ pro jejich cenové kalkulačky.

Zároveň množství neveřejných nabídek, přeprodej firemních tarifů do rezidentní báze či šedí operátoři jsou ve své podstatě hlavním důvodem, proč vycházíme z mezinárodních srovnání (která současnou vlnu telekomunikačního populismu odstartovala) jako jedni z nejdražších v Evropě. Například ze zveřejněné ankety na portálu iDNES.cz vyplývá, že 80 procent lidí používá nějakou formu neveřejné nabídky. Náš odhad je, že do těchto nabídek spadá kolem 60 procent tuzemských SIM karet. Podíváme-li se proto na ukazatel průměrných výnosů na zákazníka (ARPU), dojdeme k závěru, že lidé zde volají za nižší ceny než je průměr EU. Pokud je na jedné straně operátorům vytýkáno, že jsou drazí, nemůže Český telekomunikační úřad, vědom si reality skutečných cen, které většina lidí platí, podporovat pokračování praxe neveřejných nabídek a šedých operátorů.

Sdružení dTEST respektujeme jako výrazný subjekt na poli spotřebitelských testů odhalujících nekvalitní či nebezpečné výrobky a poskytující spotřebitelům srovnání cen a parametrů služeb. Důkazem významného postavení dTESTu je konečně i to, že na svou činnost čerpal z veřejných prostředků dotace v objemu bezmála 50 milionů Kč. Rádi bychom se tedy sešli se zástupci dTESTu, ale i dalších médií, abychom mohli téma veřejně probrat do všech důsledků a mohli jsme vést věcnou diskusi.