Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll to top

Nahoru

Mobil v letadle už nemusíte vypínat. Většinou

Mobil v letadle už nemusíte vypínat. Většinou

Pokud alespoň občas cestujete letadlem, tak si jistě pamatujete, že ještě nedávno se mobil musel v letadle vypnout. Dnes už je situace jiná a přestože se to liší společnost od společnosti, mobil už není v letadle věc zakázaná, spíš naopak. Vždy se však musíte řídit pokyny posádky.

Situace se začala měnit zhruba před deseti lety, kdy se do prvních letadel začal instalovat systém pro příjem internetu. V ten moment začalo dávat smysl, aby cestující mobily už v letadlech nemuseli vypínat. Samozřejmě to souvisí i s tím, že zhruba v té době se začaly rozšiřovat smartphony a zapnutý mobil dával v letadle smysl. Z letadel se sice dalo volat i dříve, ale jen přes zabudované telefony. Buď jich bylo v letadle jen několik nebo byly umístěné v každém sedadle.

Ale nejdřív se vraťme k tomu, proč se vůbec mobily musely v letadlech vypínat. Primárně to bylo proto, že panovala obava, aby rádiová část mobilu nerušila systémy letadel. K čemuž občas docházelo, ačkoliv se nepotvrdilo, že by to mělo zásadní vliv. Jistota je ale jistota a u starších letadel vyvíjených ještě v době, kdy mobily neexistovaly a tudíž to nikdo ani nemohl otestovat, riziko jistě existovalo.

Zde si musíme připomenout, že vývoj letadel je dlouhodobá záležitost a třeba vývoj základního modelu Airbusu A320, dodnes jednoho z nejrozšířenějších letadel, začal na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let minulého století. Nová letadla už samozřejmě jsou testována na rušení mobilními telefony a případná rizika jsou eliminována na minimum.

A můžu si z letadla s mobilem vůbec zavolat? V principu ano, ale jen nízko nad zemí a při nízké rychlosti. Což v praxi znamená, že přímo z mobilu přes pozemní síť z letadla volat nelze. Signál by sice teoreticky do obvyklé letové hladiny doputoval, ale mobilní operátoři logicky potřebují pokrývat zemský povrch, nikoliv nebe a tak antény směrem nahoru nemíří. A je tu i zásadní problém v rychlosti letadel. Při obvyklých 700 kilometrech za hodinu a více mobil nestačí přecházet z mobilní buňky na druhou. Technologie to prostě nedokáže.

Takže v běžné letové hladině si prostě nezavoláte a ani neodešlete SMS, o datech ani nemluvě. Přesto je to možné. Nejnovější systémy totiž vytvoří vlastní síť v letadle, do které se mobil přihlásí a hovory či SMS pak dál putují přes satelit. Takový systém najdeme dnes hlavně u dálkových letadel a nabízí ho už několik leteckých společností. U nich pak sice musíte při startu a přistání telefon přepnout do leteckého režimu, ale po vystoupání do letové hladiny vás posádka upozorní, že můžete přejít do normálního režimu a můžete volat i esemeskovat. Ceny se odvíjí od roamingových poplatků operátora.

Častěji pak v dnes v letadlech narazíte na systém, který v letadle vytvoří wi-fi síť. K té se můžete přihlásit opět obvykle po vystoupání do letové hladiny. Bezplatně se dostanete do základního menu, za připojení se pak platí. Většinou musíte zadat platební kartu a ceny se pohybují od 30 korun do zhruba 500 korun. Cena se odvíjí od množství dat nebo času. Některé společnosti nabízí přístup na hodinu nebo na celou dobu letu, což může být u dálkových linek i víc jak půl dne. Některé pak limitují připojení objemem přenesených dat.

Jako příklad můžeme použít společnost Emirates, která létá do Prahy z Dubaje letounem Airbus A380. Na palubě je k dispozici jak mobilní síť, tak wi-fi pro připojení k internetu. Prvních 10 MB je zdarma, za každých dalších 500 MB si žádá jeden dolar, což je v přepočtu asi 25 korun. V kontextu jiných společností je to cena nízká.

Připojit k wi-fi samozřejmě můžete i notebook nebo tablet. A kdyby vám docházela šťáva, tak v mnoha dálkových letadlech je dnes jak síťová zásuvka tak USB konektor. Pokud se chcete připravit před cestou, vybavení letadla, kterým poletíte, zjistíte na stránce seatguru.com. Stačí zadat společnost a let, kterým poletíte.





Související články