Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll to top

Nahoru

Inovujeme. A nestydíme se za to.

Inovujeme. A nestydíme se za to.

Včera jsem vystoupil na skvělé konferenci Czech Internet Forum, která byla dle mého názoru velmi inspirativní. V mnoha ohledech ukázala směřování českého internetu a celkem jasně potvrdila , že hráči na poli online obsahu jsou dnes už plnohodnotným konkurentem tradičních televizních stanic. Jsem přesvědčen i o tom, že brzy začnou, podobně jako v zahraničí, konkurovat i rádiím. Svět digitální zábavy je zkrátka rychlý. Někdy, jak se ukázalo z pár tweetů, rychlejší, než by si někteří lidé a úřady přáli.V návaznosti na konferenci se tak objevilo na sociálních sítích několik příspěvků, které bych rád uvedl na pravou míru.

 „Spotify, které nespotřebovává žádná data, je protiprávní“

Hovořil jsem o tom, že poslouchání hudby prostřednictvím služby Spotify mají naši zákazníci využívající mobilní služby vyjmuté z měsíčního datového limitu. Jinými slovy, „nežere jim žádná data“. Služba je to mimochodem celosvětově velmi úspěšná a dle počtu lidí, kteří ji v naší síti využívají, též u nás velmi oblíbená. Díky naší spolupráci jsme ji mohli českým zákazníkům představit v jejich rodném jazyce.

Na Twitteru se ovšem objevil chybný názor, že jednáme protiprávně tím, že poslech Spotify nečerpá žádná data z měsíčního limitu. Jinými slovy, tím, že našim zákazníkům dáváme něco zdarma, máme porušovat zákon. Síťovou neutralitu v tuto chvíli upravuje přímo účinné nařízení Evropské komise, které v žádném případě tuto praxi nezakazuje. V srpnu vydaná výkladová pravidla Sdružení evropských regulátorů elektronických komunikací (známá pod zkratkou BEREC) dle našeho názoru vykládají Nařízení v této souvislosti nepřijatelně rozšiřujícím způsobem (podzákonným předpisem není možné rozšiřovat zákonné povinnosti) a to dokonce v neprospěch zákazníků. Kromě toho vidíme řadu podobných případů v cizině. Žijeme v konkurenčním prostředí a je přirozené, že lidem, kteří se rozhodli být s námi, dáváme něco navíc.

S inovacemi nemůžeme čekat na to, až se úředníci dohodnou na tom, jak se vlastně k novým trendům postavit. To bychom toho moc inovovat nemohli. Je to podobné, jako by automobilka Tesla čekala s produkcí svých fenomenálně úspěšných elektromobilů na okamžik, kdy evropští byrokraté posoudí, zda náhodou nemůže její osmiletá záruka na baterie a motory bez omezení kilometrů uškodit jiným konkurentům…Nevíme, jak se k výkladu postaví tuzemský regulátor, prozatím ale nenutí lidi platit za něco, co můžou mít zdarma.

Kolik vyděláme na tom, když po konci roamingu vyjede náš firemní zákazník s 20 GB do ciziny?

Na toto je odpověď velmi jednoduchá. Obecně vzato, na velkých datových přenosech v roamingu budou operátoři vždy prodělávat. Musíme si uvědomit, že za roamingem se skrývá náročné technické řešení, které s sebou nese vysoké náklady za propojování hovorů i datových přenosů. V případě „prodatovaných“ 30 GB půjde i po snížení velkoobchodních roamingových cen v příštím roce o 6 900 Kč, při současných velkoobchodních cenách je to potom 40 500 Kč. A to v těchto částkách ani nejsou započítány další náklady, které operátoři v rámci roamingu hradí třetím stranám, jejichž ceny nejsou nijak regulované – například poplatky na vyměňování billingových informací (tzv. clearinghouse). Tyto reálné náklady budou operátoři hradit i v případě, že službu budou zákazníkům poskytovat zdarma.

 Přinášíme nové služby, to je realita…

O2 a dříve Eurotel byli na českém trhu vždy inovátory. Když přeskočíme pionýrská léta mobilních technologií, byli jsme první se sítí 3G, první se 4G (LTE), odstartovali jsme mobilní revoluci (Free), měli jsme první IPTV, prvního virtuálního operátora, uvedli jsme jako první zpětné přehrání televizních pořadů, televizi v mobilu a tabletech a počeštili jsme Spotify. Jako první jsme také udělali některé kontroverzní kroky, jako například nákup exkluzivních práv na vybrané sportovní přenosy, což je ale ve světe zcela běžné. Za exkluzivitu se platí. Souběžně s tím jsme ale investovali obrovské prostředky například do přenosových vozů, díky kterým můžeme našim zákazníkům zprostředkovat zcela ojedinělé sportovní zážitky. Zkrátka se snažíme být vždy první. Ano, někdy to zprvu může zaskřípat, ale průkopníci neměli nikdy lehký život.