Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll to top

Nahoru

Zhubněte s fitness náramky. Vláďa radí, jak na to

Zhubněte s fitness náramky. Vláďa radí, jak na to

Dne 25.4.2014

Vláďa Plch je největší z našich O2 Guru, právě on celý projekt řídí. Není tedy pochyb, že ve svém každodenním životě Vláďa rád používá moderní technologie. Před časem se rozhodl jich využít k tomu, aby změnil svůj zažitý stereotyp a aby mu pomohly zhubnout.

Se svými zkušenostmi o hubnutí a udržování se fit za pomoci moderních hraček se Vláďa dělí s ostatními našimi zaměstnanci na svém interním firemním blogu. Se svolením Vládi se teď o jeho zkušenosti podělíme i s vámi a možná vám tak pomůžeme k naplnění předsevzetí, které si třeba dáváte na Nový rok.

Fitness náramek je základ

Pokud se rozhodnete sledovat svůj fitness pokrok za pomoci moderních elektronických zařízení, zcela nutným základem je pořízení fitness náramku. Vláďa po delším rozhodování zvolil náramek Fitbit Flex, který můžete pořídit i na našem webu nebo prohlédnout ve vybraných O2 prodejnách.

Výhodou náramku Fitbit Flex je fakt, že čip jde z náramku vyjmout a tak si snadno můžete přizpůsobit svou velikost nebo barvu náramku, Flex je také voděodolný. Pokud nechcete náramek používat se smartphonem, lze jej synchronizovat s počítačem přes USB. Náramek však nemá displej (což na druhou stranu prodlužuje výdrž) a podporuje jen omezenou sadu androidích telefonů, lépe si  rozumí s iPhony.

Fitbit_03Existují samozřejmě i další náramky. Novinkou je Fitbit Force s displejem a počítáním pater, ovšem s nevýměnným čipem a s omezenou voděodolností. Pro uživatele androidích zařízení může být vhodnějším řešením náramek Jawbone UP se širším seznamem podporovaných telefonů, inteligentním buzením a dlouhou výdrží baterie. Za pozornost stojí i náramek Nike Fuelband s displejem a širokým seznamem podporovaných přístrojů.

Chytrý mobil a aplikace

Aby využívání náramku mělo ten správný efekt, je potřeba jej spojit s chytrým telefonem přes Bluetooth. Data, která náramek o vašem pohybu nasbírá, pošle do odpovídající aplikace ve smartphonu. Ta pak zobrazí mnohem více informací než třeba i displej samotného náramku, pokud jej vůbec náramek má.

Většina aplikací zaznamenává nejen vaše pokroky v cvičení a výdej kalorií, ale umí zaznamenávat i jejich příjem. Ten však samozřejmě musíte zajistit sami – jednoduše do aplikace zapíšete, jaké jídlo jste zkonzumovali, respektive jaká byla jeho kalorická hodnota. Jelikož programy většinou neobsahují český jídelníček, doporučuje Vláďa aplikaci Kalorické tabulky, ve které snadno dohledáte kalorické hodnoty českých jídel. Samozřejmě je také dobré znát alespoň přibližně hmotnost zkonzumovaných potravin.

Fitbit_app_02Sledování výdeje energie a vašich pokroků můžete ještě vylepšit –  třeba tím, že si koupíte chytrou váhu. Ta od Fitbit se umí připojit na wi-fi a nasbíraná data rovnou odesílá do vašeho Fitbit účtu – výsledky opět vidíte v aplikaci v přehledných grafech. Výsledky z aplikace nebo svého účtu na internetu můžete libovolně sdílet na sociálních sítích nebo s přáteli a blízkými, kteří využívají stejnou službu. Vzájemně se tak můžete sledovat a motivovat.

Nepřehánějte to, choďte

Když už budete mít veškeré potřebné vybavení (začít však můžete v podstatě i bez něj, jen třeba se samotnou aplikací Kalorické tabulky, do které si můžete výdej a příjem kalorií zapisovat ručně), můžete začít „cvičit“. Vláďa jako nejvhodnější způsob fyzické aktivity téměř pro kohokoli doporučuje prosté chození. Ideálem je asi 10 000 kroků denně, což odpovídá běžnému dennímu „kancelářskému“ pohybu plus zhruba hodina chůze navíc.
Fitbit_scale_01Delší souvislá chůze je totiž ideální pro to, aby organismus začal spalovat tuky, namísto rychlých zásob ze sacharidů. Prvních 15 – 20 minut fyzické aktivity totiž tělo spotřebovává energii ze sacharidů, teprve pak nastupují zásoby z tuků. „Například za hodinu běhání sice spálím cca 1000 kcal, oproti cca 335 kcal za hodinu svižnější chůze, ale můj předpoklad, že čím více kalorií spálím, tím rychleji zhubnu, zde neplatí,“ píše Vláďa. Kromě doby trvání fyzické aktivity totiž záleží i na její intenzitě. A nárůst intenzity fyzické zátěže většinou znamená i okamžitý nárůst spotřeby energie ze sacharidů.

K chození vás bude částečně nutit samotný náramek, sami se ovšem musíte také přinutit. Pokud například nemůžete kvůli vzdálenosti chodit denně do práce, je dobré zvolit si jinou trasu – třeba do vzdálenějšího obchodu, do restaurace, nebo prostě na procházku. Choďte i v zimě, nezapomeňte na vhodné oblečení a pitný režim. S chozením začínejte postupně, z počátku choďte třeba jen každý druhý den.

Jezte s rozmyslem

Součástí udržování dobré fyzické kondice je také správné stravování. Hned z počátku však Vláďa varuje před všemožnými „zaručenými“ dietami. „Jezte to, co vám chutná, nenuťte se do ničeho jen proto, že je to zdravé,“ píše. Důvod? Ten je jednoduchý, pokud neuspokojíte své chuťové pohárky, budete tak mít tendenci to „napravit“ později, takže vlastně budete jíst nad plán.

Spíše než vyloženě „fit“ jídlo tak volte menší porce s větším podílem zeleniny. Pro vás chuťově nejlepší sousta si nechte na závěr jídla. Zhruba 40 minut až hodinu před hlavním jídlem (jezte opravdu 3 denně) snězte kousek ovoce, samotný hlavní chod pak jezte pomalu – pocit sytosti se dostavuje s mírným odstupem, zabráníte tak zbytečnému přejídání. Chvíli po jídle si opět dejte ovoce, žvýkačku nebo třeba kávu – mělo by to přerušit chuť na další jídlo. Slazené nápoje vám jsou zapovězeny.

Vláďa má i recept na prevenci náhlých nájezdů na ledničku. „Připravte si předem zásobu chuťově uspokojujících malých kousků jídla, ovšem s minimálním obsahem energie. Je nutné, abyste při záchvatu hladu nebo chuti k jídlu nemuseli nic připravovat. Pokud míváte spíš chuť na slané, vyzkoušejte si, jak upravit zeleninu tak, abyste „podvedli“ svůj mozek. Máte-li například rádi chuť smaženého, připravujte si pravidelně do zásoby malé kousky smaženého květáku, smažené žampiony, kapustové placičky apod. Olej a strouhanka jsou v tomto případě přípustnou „obětí,“ radí Vláďa.





Související články